Spermiedonator?

Hej, Tallica!
Vad ska jag göra? Jag fick telefonsamtal från tjejkompisen som ej kan bli med barn igår kväll. Hon var förtvivlad för nu hade hennes kille fått testikelcancer i båda testiklarna och han har haft svårt att få utlösning för att sädesledarna är också angripna av cancer. När han har försökt lämna sin sats av spermier så har det kommit lite grann ut och det mesta är kvar i sädesblåsan som följd av att cancern sitter vid utgången till urinröret. Han har fått ta bort sina testiklar och sädesledarna av en akutoperation i måndags. Hon har fått hormonbehandling för att öka tillgången av ägg i sina äggstockar nu och det var meningen att de skulle prova den naturliga vägen att göra barn på. Men det går inte nu när han är steril nu. Hon frågade mig på slutet om jag ville donera spermier till henna och jag sa ja till detta.Jag har nämnt det tidigare om det blev problem. Till saken nu är att jag ska donera genom den naturliga vägen och det har läkaren gett råd till henne. Hennes kille vill det inte egentligen men har gett med sig. Jag vill gärna hjälpa till med att donera och om det misslyckas så får de plocka ut ägg och befrukta på utsidan för att sen lägga tillbaks i livmodern. En besvärlig situation för mig eller? Ha det bra

Jag vill börja med att be om ursäkt för att det tagit mig så himla lång tid o svara dig. Och eftersom det har tagit mig ett tag så tänkte jag att jag skulle dedikera ett helt inlägg till dig.

Ja du har juh verkligen hamnat i en knepig situation. Men jag måste säga att jag tycker att du är en väldigt god vän som ställer upp på detta sätt. Inte många som ens hade övervägt tanken. Sen så tycker jag så hemskt synd om dina vänner som inte kan få barn och har fått cancer också. Fy fan säger jag bara!

Det är bara du som kan ta beslutet om huruvida du skulle vilja donera spermier eller inte....fast nu har du juh sagt ja redan. Har ni disskuterat hur allt ska vara i framtiden. Ska barnet få veta vem den riktiga fadern är? Ska du vara delaktig på något sätt? Hur känner du inför att göra henne gravid på det naturliga sättet? Det kanske krävs ett par ggr innan ni lyckas. Tror du att det skulle påverka eran relation som vänner?

Det är så många frågor som dyker upp när jag tänker på din situation. Är du redo för allt detta? Sen är det en annan sak som jag har tänkt på och som är ganska känsligt o ta upp men jag tänker ställa dig frågan ändå. Vad händer om hennes pojkvän skulle dö i cancern? Hur påverkar det dig...i och med att du är fadern? Hur det än blir Stefan så tänker jag på dig och hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa för er!!


Vad tycker ni andra? Har ni några goda råd till Stefan?


Kommentarer
Postat av: Cicci

Oj vilken jobbig och svår situation. det är ju bra gjort av honom att ställa upp med spermier. Men jag håller med dig tallica om att antagligen behöver dem försöka flera gånger och det kan ju förstöra relationen så egentligen tycker jag att dem borde göra det på konstgjord väg. Och det är ju inte ens säkert att hans spermier är tillräcklig bra, och även om dem är det är det inte ens säkert att hennes ägg kommer acceptera hans spermier. Det kan ju även ta flera år innan hon blir gravid, hur länga hade dem tänkt att försöka? har dem satt upp någon tidsgräns? Jag tycker synd om pojkvän om dem ska försöka på naturligt vis om och om igen i flera veckor, månader, eller år. det känns inte rättvist och det gynnar ingen till slut. Det finns många fördelar och nackdelar med allt detta men jag hoppas allt löser sig och lycka till.

2009-11-14 @ 13:03:22
URL: http://cicci85.blogg.se/
Postat av: tallica

med tanke på hur hela situationen ser så undrar jag om inte det bästa ändå vore att adoptera...fast det kanske blir svårt i och med att pojkvännen har cancer. fy fan vilken jävla situation! gud jag känner verkligen med er!

2009-11-14 @ 14:11:42
Postat av: Thomas

Goda råd?? Tyvärr... en så svår situation!

Men innan han inseminerar "på naturlig väg" tror jag att de måste prata med en psykolog/kurator eller nåt sånt. Alla tre. Som Cicci säger, hur länge, hur många gånger ska de "inseminera"?? Hur kommer hennes pojkvän att känna sig? Kommer han att acceptera barnet som "sitt eget"??

Kanske bättre att acceptera att de inte kan få barn och lära sig att leva med det. Och adoptera....

2009-11-14 @ 20:33:19
Postat av: Ida

Hej, jag ber dig snällt om att hjälpa min lillasyster i denna tävling där hon kan vinna en resa till New York. Hon har velat fara dit sen hon var fem och tjatat om det enda sen dess. Skulle vara enormt kul för henne, och för oss som får vila öronen lite, om hon vinner. Så jag ber dig, snälla, hjälp henne! :)

http://support-sena.samsung.com/BoostYourEgo/sv-se//342#/start/linear/342

Postat av: MISSEXTRA

sv: Ja, eller hur! Skor kan man aldrig få för mycket av:)

2009-11-15 @ 00:01:09
URL: http://missextra.se
Postat av: Johanna

men oj.. är det inte viktigast att hon håller ihop sin relation till pojkvännen? Efter ett sånt trauma med en cancer, ska han dessutom veta att hans flickvän ligger med sin vän för att bli med barn när han inte är kapabel till det längre? Barnet kommer för alltid finnas i deras liv och påminna dem om det där "sveket" hon gör. Förmodligen har läkaren rått till en naturlig väg och syftat till tjejen och hennes pojkvän. Känslomässiga trauman är inte att rekommendera precis såhär efter att han akut opererat sig och dessutom blivit av med förmågan att bli förälder. Hur tror du vanlig spermadonation går till? Inte genom att man väljer en anonym person att ha sex med i alla fall.. Ett barn är nog inte så lämpligt att födas in i situationen som den ser ut nu ändå. Det viktiga borde vara att hon fokuserar på att stötta sin pojkvän om hon nu vill leva med honom och stefan i sin tur stötta sin vän i hennes tuffa tid.

2009-11-17 @ 21:37:50
URL: http://polkadots.blogg.se/
Postat av: tallica

en riktigt knepig sits..hur man än gör så kommer någon att bli sårad..

2009-11-18 @ 19:36:31
Postat av: Stefan

Varför min tjejkompis frågade om jag ville donera mina spermier var att hon är 37 år och den biologiska klockan tickar. Hon har dessutom nästan inga ägg i sina äggstockar och går i hormonbehandling för att få fler ägg i sina äggstockar. Nu har hennes kille fått ta bort sina testiklar på grund av cancer och de skulle försöka själva att göra barn den naturliga vägen när han fick operera bort sina testiklar. Jag vill som sagt hjälpa till med att donera mina spermier. Vi har diskuterat alla tre om detta att jag ska ha sex med hans tjej. Vi har beslutat att han får vara med och vara delaktig i när jag lämnar spermier i henne. Det blir som en trekant för oss tre. Det blir att barnet får veta hur det ligger till sen när barnet växer upp vilken som är pappan till barnet. Vi har tänkt prova ikväll med att jag har sex med henne. Hoppas det klarnar lite på min sits är och hennes kille och hon har det.

2009-12-10 @ 14:12:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0